Je wekker gaat: het is te vroeg, te donker, te koud, maar je moet toch je bed uit. Naast het drinken van een glas water, is er nog iets anders wat je kan helpen om je ochtend een vliegende start te geven, namelijk een eiwitrijk ontbijt!

eiwitrijk ontbijt

Waarom is een eiwitrijk ontbijt zo goed?

De meeste Nederlands zijn gewend om een ontbijt boordevol koolhydraten te eten. In Nederland zijn we namelijk kampioen brood eten. We eten gemiddeld zo’n (schrik niet) 1460 boterhammen per jaar [1].

1. Je bloedsuikerspiegel blijft stabiel

Nu is er niet veel mis met af en toe een boterham voor het ontbijt, maar teveel koolhydraten kunnen je bloedsuiker laten pieken waardoor hij, onvermijdelijk, ook weer crasht. Een eiwitrijk ontbijt zonder al te veel koolhydraten zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel mooi gelijk blijft. Dit voorkomt dat je tegen 11.00 uur al je collega’s moet smeken of ze mee gaan lunchen.

2. Je zit langer vol

De proteïnen uit je eiwitrijke ontbijt zorgen ervoor dat je langer een vol gevoel hebt. Onderzoek heeft uitgewezen dat mensen die minstens 30% van hun caloriën uit eiwitten haalden, zich meer verzadigd voelden over een periode van 24 uur [2]. En dat is goed nieuws, want daardoor kom je niet in de verleiding om toch te gaan snacken voordat het lunchtijd is.

3. Je hebt een betere nachtrust

Dat is bijzonder hè, dat iets wat je in de ochtend doet zo’n effect kan hebben op je nachtrust. Ook al lijkt het nog zo onwaarschijnlijk: onderzoek heeft bewezen dat als je je eiwit-iname een boost geeft in de ochtend, je ‘s nachts beter slaapt [3].

Makkelijke recepten voor een eiwitrijk ontbijt

Ik snap je: je hebt geen zin om superveel moeite te doen om vroeg in de ochtend het perfecte ontbijt te maken. Daarom heb ik een aantal makkelijke recepten voor je bij elkaar gezocht die garant staan voor een eiwitrijke start van je ochtend.

1. Omelet met feta, spinazie en tomaat

Ik start de lijst met een ontbijt met ei. Het is simpel om te maken en zo klaar, dus je hoeft er niet extra vroeg voor uit bed. Jessica van Eat.Run.Love heeft een recept voor je wat maar liefst 42,5 gram eiwitten bevat. Nice!

Bekijk het recept


2. Kwark met granola en fruit

Als je je eiwitten wat wilt boosten, is kwark altijd goed. Ook dit recept is weer heel makkelijk te maken en je kunt eindeloos variëren met wat je in je kwark doet! Het recept vindt je op de site van Linda. Van de foto loopt het water me al in de mond.

Bekijk het recept


3. Pompoen proteïne pannenkoekjes

Dit recept vergt iets meer voorbereiding want het is mij in Nederland in ieder geval nog nooit gelukt om ergens pompoen in blik te vinden. Voor de koolhydraat-verslaafden onder ons is dit een fijn recept, want je hebt er wat bloem voor nodig. In drie van deze pannenkoekjes zit zo’n 22 gram eiwitten.

Bekijk het recept


4. Te moe om te kauwen? Dit is wat voor jou: eiwitrijke groene smoothie

Ben je ‘s ochtends zo brak dat zelfs kauwen teveel moeite is? Dan word je vast blij van dit recept voor een eiwitrijke smoothie (en raad ik je aan om dit artikel eens te lezen!). Deze smoothie is zo klaar, want je hoeft maar 5 ingrediënten in je blender te gooien en je bent klaar. Deze groene jongen bevat maar liefst 24 gram eiwitten.

Ik krijg regelmatig de vraag met welke blender ik mijn smoothies maak. Ik heb een Magimix Power Blender en daar ben ik echt heel blij mee!

Bekijk het recept


5. Geen tijd? Overnight oats!

Overnight oats zijn top, want je kunt ze de avond van tevoren al maken. Stap je vanuit bed zo op de fiets en heb je echt geen tijd om ontbijt te maken, dan zijn deze overnight oats met aardbeien echt iets voor jou. Ik heb al veel soorten overnight oats geprobeerd, maar nu heb ik er eentje uitgezocht met mijn favoriete ingrediënt aller tijden: amandelpasta. Het recept bevat wel iets minder eiwitten dan de rest: 10 gram, maar dit zou je kunnen aanvullen door er wat proteïne-poeder doorheen te roeren.

Bekijk het recept


Suggesties?

Ik ben altijd op zoek naar lekkere recepten voor een eiwitrijk ontbijt om aan dit lijstje toe te voegen! Heb je een goed recept op je blog of heb je laatste zelf iets gemaakt waar je helemaal wild van bent? Laat een reactie achter onder dit bericht! 👇🏻

commentLeave a Comment on 5 verrassende ideeën voor een makkelijk eiwitrijk ontbijt

Zullen we contact houden?

Haal jij ook het liefst alles uit het leven? En vind je het leuk om elke dag iets kleins aan jezelf te verbeteren? Meld je aan en ik stuur je mijn tips & shortcuts. Oké, en misschien soms ook foto's van mijn kat.

Stephanie

Hoi! Ik ben Stephanie en ik ben de blogger achter de Bijschaaf Brigade. Ik verdiep me heel 2019 in alles wat met gewoontes en gedragsverandering te maken heeft. Mijn bevindingen deel ik hier met jou. Als ik niet achter mijn laptop zit, vind je me met mijn hoofd in een boek of in mijn homegym!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *