5 fouten die je maakt tijdens het mediteren

5 fouten die je maakt tijdens het mediteren

Of je nu nieuw bent in de wereld van meditatie of dat je al jaren mediteert: elke meditatie blijft een uitdaging. We hebben gedurende de dag zoveel dingen die om onze aandacht vechten, dat het moeilijk kan zijn om jezelf wat ontspanning te gunnen in de vorm van meditatie.

Veel mensen die mediteren maken daardoor een aantal cruciale fouten. Zonde, want meditatie is ontzettend goed voor je en helpt je onder andere bij:

  • Het verbeteren van je werkgeheugen;
  • Het verbeteren van je concentratie;
  • Ontspanning en het loslaten van stress;
  • Het beter leren omgaan met stress;
  • Verbetering van je concentratie;
  • Het beter omgaan met angst- en pijnklachten, slaapaandoeningen en depressie.

Wil je meer leren over mediteren? Ik heb een gids geschreven met alle informatie die je nodig hebt om te starten met meditatie. Lees mijn gids.

fouten mediteren

Fouten die we maken als we mediteren

Het lijkt zo makkelijk om gewoon te gaan zitten en te starten met mediteren. Helaas is dat niet zo en dat komt voornamelijk doordat we zo snel afgeleid zijn tegenwoordig. Hieronder lees je meer over veelgemaakte fouten tijdens het mediteren.

1. Proberen geen gedachten te hebben

Een bekende mythe over meditatie is dat je je hoofd leeg moet maken en geen gedachten mag hebben. Mensen die beginnen met mediteren proberen daarom krampachtig ‘nergens’ aan te denken en hoe harder we proberen nergens aan te denken, hoe meer gedachten er door ons hoofd lijken te schieten.

Het hebben van gedachten tijdens het mediteren is geen probleem en iets natuurlijks. De volgende keer dat je gedachtes krijgt tijdens het mediteren, kun je ze opmerken en je vervolgens weer op je ademhaling focussen. Hierdoor zul je zien dat je gedachten komen en ook weer gaan, waardoor je rustig door kunt gaan met je meditatie. Je gedachten mogen er gewoon zijn.

 

2. Niet comfortabel zitten of liggen

Een langere tijd achter elkaar mediteren is bij voorbaat niet comfortabel en al helemaal niet als je niet lekker zit of ligt. Wanneer je niet voor optimale omstandigheden zorgt voordat je begint met mediteren, zal je meditatie daaronder lijden.

Hoe maak je mediteren voor jezelf wat comfortabeler?

  • Mediteer in een ruimte met een prettige temperatuur. Niets is vervelender dan dat je zit te zweten of te bibberen tijdens je meditatie;
  • Hou een dekentje bij de hand. Als je wat langer achter elkaar stilzit, kan het zijn dat je het koud krijgt.
    Je kunt ook mooie meditatie omslagdoeken kopen om jezelf warm te houden. Een omslagdoek houdt je niet alleen warm, het voelt ook comfortabel en verhoogt je concentratie doordat je jezelf afschermt van de buitenwereld;
  • Mediteer op een meditatiekussen of een meditatiebankje. Dit bevordert het mediteren in een goede houding. Zo kun je langer en meer comfortabel mediteren. Lees mijn artikel zodat je zeker weten het beste meditatiekussen of -bankje kiest;
  • Heb je moeite met zittend mediteren? Dan kun je gaan liggen. Zorg ervoor dat je lekker ligt en gebruik hiervoor bijvoorbeeld ene yogamatje. Het kan prettig zijn om een dekentje over je heen te doen, zodat je het niet koud krijgt.

 

3. Je telefoon niet op stil zetten

Je bent net lekker begonnen met mediteren, als je hoort dat je een WhatsApp-bericht ontvangt. Weg concentratie. Zet voordat je begint met mediteren je telefoon op stil. Dan weet je zeker dat je niet gestoord wordt.

Gebruik je je telefoon om te mediteren? Kijk dan eens naar een (gratis) app als InsightTimer. Die zal de geluiden van je telefoon onderdrukken tijdens het mediteren zodat je niet afgeleid wordt.

 

4. Je huisgenoten niet vertellen dat je gaat mediteren

Woon je niet alleen, dan kan het voorkomen dat je gestoord wordt tijdens het mediteren. Erg vervelend als je net middenin je meditatie zet. Vertel je huisgenoten dat je gaat mediteren en dat je liever even niet gestoord wordt. Je kan eventueel ook een boodschap op de deur van de kamer waarin je mediteert hangen. Zo weet je zeker dat je niet uit je meditatie wordt gehaald.

 

5. Je meditatie vroegtijdig afbreken

Iedereen die mediteert heeft dit wel eens meegemaakt: je bent aan het mediteren en opeens denk je aan dat ene klusje wat je nog moet doen. Je moet nog een rekening betalen, je bent vergeten de vaatwasser aan te zetten of je bedenkt je dat je je moeder nog moet bellen. Nu voel je je onrustig en wil je eigenlijk direct je meditatie stoppen. Doe dat niet! Kan je het echt niet loslaten, schrijf dan even ergens op wat je moet doen, maar ga vervolgens wel weer verder met je meditatie. Pak je klusje pas op nadat je klaar bent met mediteren.

 

Vond je dit artikel nuttig? Deel het!

Plaats een reactie