Je wallen maken menig panda jaloers 🐼, je bent door je slaaptekort soms niet te genieten en je kan geen warme melk meer zien. Slecht slapen is vreselijk vervelend en soms is je slapeloosheid helaas moeilijk op te lossen. Wellicht doe je zelf ook een aantal dingen waardoor je slechter slaapt. Deze dingen zijn gelukkig wél eenvoudig aan te pakken! Maak een einde aan slecht slapen door iets met onderstaande punten te doen.

slecht slapen

Dit zijn de 7 redenen waardoor je slecht slaapt

1. Je gebruikt je telefoon kort voordat je gaat slapen

Wetenschappers zijn hier al vrij lang van op de hoogte: naar een telefoonscherm loeren vlak voordat je gaat slapen is niet zo slim. Onze telefoons stralen namelijk blauw licht uit. Dit blauwe licht vertelt onze hersenen dat het nog geen bedtijd is. Dit heeft vervolgens weer effect op ons circadiane ritme. Ons circadiane ritme regelt onze interne klok en die raakt door blauw licht dus ontregelt.

Je kunt daarom het beste je telefoon niet gebruiken vlak voordat je gaat slapen. Dit geldt trouwens ook voor laptops, tablets en ereaders met licht.

2. Je slaapt in een veel te warm bed

Als je bed te warm is, slaap je niet lekker! Ben je een fervente nachtzweter, dan is daar gelukkig wat aan te doen. Heb je er al wel eens over nagedacht om je dekbed te vervangen? Vermoedelijk heb je een synthetisch of donzen dekbed. Dit kan één van de redenen zijn waarom je zo zweet. Zelf moest ik altijd met één been buiten het dekbed slapen om te zorgen dat ik het niet te warm kreeg. Slecht slapen door de warmte is verleden tijd sinds ik een wollen dekbed heb gekocht! Dat had ik jaren eerder moeten doen.

3. Je maakt je slaapkamer niet donker genoeg

Je bent je hier misschien niet bewust van, maar het is erg belangrijk dat je slaapkamer heel donker is. Zelfs van kleine beetjes licht kan je circadiane ritme in de war raken. Een aantal dingen die je kunt doen om je slaapkamer donkerder te maken:

  • Koop verduisterende gordijnen of rolgordijnen;
  • Als je een tv in de slaapkamer hebt: trekt de stekker eruit zodat het standby-lampje niet brandt;
  • Koop een wekker zonder licht wat continue brandt. Je hebt wekkers waar je op kunt tikken zodat het lichtje gaat branden en je de tijd kunt zien zoals deze wekker die ik heb.

4. Je neemt geen tijd om te ontspannen voordat je gaat slapen

Als je druk in de weer blijft totdat je gaat slapen, kan slecht slapen het vervelende gevolg zijn. Geef jezelf wat tijd om ‘af te koppelen’ voordat je je ogen dicht doet. Ga een uurtje voordat je gaat slapen lekker in de ontspan-modus door een warme douche te nemen, een goed boek te lezen of te mediteren.

Een andere optie is het aanschaffen van een Dodow Sleep Aid. Dodow helpt je ontspannen als je gaat slapen door een lichtprojectie op het plafond. Het helpt je je ademhaling vertragen waardoor je sneller in slaap valt.

5. Je hebt geen vaste tijd waarop je gaat slapen

Een makkelijke manier om iets aan slecht slapen te doen, is door op een vaste tijd te gaan slapen en op te staan. Als je zorgt dat je een vast slaapritme hebt, zul je zien dat het makkelijker wordt om in slaap te vallen en lig je minder te woelen in je bed. Een vast slaapritme verbetert niet alleen je slaap maar ook je stofwisseling en je gemoedstoestand.

6. Je piekert te veel als je in bed ligt

Als je veel piekert, is het lastig om de slaap te vatten. Slecht slapen is dan het gevolg. Je hoofd leegmaken is soms moeilijk, maar er zijn een aantal dingen die kunnen helpen waardoor je hopelijk weer een goede nachtrust hebt.

Je kunt een simpele oefening doen om wat afstand te nemen van hetgeen waarover je piekert. De oefening gaat als volgt:

  • Merk je dat je piekert? Probeer voor jezelf duidelijk te krijgen waarover je precies piekert;
  • Visualiseer vervolgens een mooie blauwe lucht vol met wolken die voorbij drijven;
  • Zet nu één voor één je gedachten op een wolkje en zie je gedachte wegdrijven op de wolk;
  • Doe dit tot je je wat rustiger voelt.

Werkt dit niet voor je, dan kun je proberen te mediteren vlak voordat je gaat slapen. Heb je nog nooit gemediteerd, dan heb je wellicht wat aan mijn gids ‘Leren mediteren voor beginners’.

7. Je hebt te veel last van irritante geluiden

Hier kan ik helaas over meepraten: ik woonde ooit in het centrum van Utrecht op de begane grond en onder een studentenhuis. Van teveel geluid kun je erg slecht slapen.

Er zijn meerdere manieren om dit probleem op te lossen. Zo kun je oordoppen gebruiken, maar dat vindt niet iedereen prettig. Er bestaat gelukkig ook zoiets als een geluidsmachine die rustgevende geluiden (white noise) afspeelt om je te helpen slapen.

White noise kan allerlei geluiden maskeren zoals gesnurk, verkeersgeluiden en een brommende koelkast. Een geluidsmachine is ook ideaal als je baby of kind slecht slaapt.

In Nederland zijn geluidsmachines niet zo goed verkrijgbaar, maar bij Conrad kun je de DOHM Sleepmate bestellen.

 

 

comment2 Reacties op 7 redenen waarom jij slecht slaapt

Zullen we contact houden?

Haal jij ook het liefst alles uit het leven? En vind je het leuk om elke dag iets kleins aan jezelf te verbeteren? Meld je aan en ik stuur je mijn tips & shortcuts. Oké, en misschien soms ook foto's van mijn kat.

Stephanie

Hoi! Ik ben Stephanie en ik ben de blogger achter de Bijschaaf Brigade. Ik verdiep me heel 2019 in alles wat met gewoontes en gedragsverandering te maken heeft. Mijn bevindingen deel ik hier met jou. Als ik niet achter mijn laptop zit, vind je me met mijn hoofd in een boek of in mijn homegym!

2 Replies to “7 redenen waarom jij slecht slaapt

  1. Hallo stephanie, ik ben geïnteresseerd in jou ” home gym”, ik denk nu dat je een hoekje hebt waar alles waar je mee traint samen staat. Kan je daar wat meer uitleg over geven, groetjes en alvast bedankt, Viviane.

    1. Hoi Viviane, haha ik begrijp dat het zo klinkt! Mijn homegym is in principe een hoek van mijn zolder waar een speciale vloer ligt en waar mijn halterstands en een trainings-bankje staan en een opbergbak voor mijn gewichten. Wat voor dingen zou je willen weten?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *