Wil je graag meer bewegen, maar heb je geen tijd of geen mogelijkheid om de deur uit te gaan? Dat is geen probleem! Er zijn namelijk allerlei manieren om thuis aan cardio te doen. En als je denkt dat een dure, lompe loopband jouw enige optie is om thuis aan wat beweging te doen, dan heb je het mis. In dit artikel bespreek ik 5 manieren waarop jij aan je beweging kunt komen, gewoon vanuit huis.

Bokszak kopen

Wat is cardio?

Cardio is een afkorting voor de Engelse term cardiovascular exercise. Cardio is elke beweging die ervoor zorgt dat je hartslag omhoog gaat en die je bloedcirculatie verhoogt. De meest bekende vormen van cardio zijn hardlopen en fietsen.

De voordelen van cardio

Je hebt deze kreet vast al een keer gehoord: zitten is het nieuwe roken. Wist je dat wij gemiddeld 8,5 uur per dag zitten? En dat is geen goed nieuws, want een zittend leven vergroot de kans op hart- en vaatziekten [1]. Daarom moeten we bewegen! En cardio is een van de manieren om dat te doen. Hieronder vind je een aantal van de voordelen van cardio:

  • Het versnelt je metabolisme
  • Het is goed voor je hart
  • Het is goed voor je gemoedstoestand
  • Milde cardio helpt je herstellen als je zwaar hebt getraind met gewichten

5 vormen van cardio die je gewoon vanuit huis kunt doen

Er zijn allerlei redenen waarom het soms beter uitkomt om in je eigen huis te sporten. Misschien heeft het gesneeuwd en is het glad buiten, heb je maar weinig tijd en wil je toch wat doen of ben je om wat voor reden dan ook tijdelijk aan huis gekluisterd. Wat je reden ook is, er zijn gelukkig allerlei leuke en effectieve manieren waarop je thuis cardio kunt doen.

1. Kettlebell-training

Ik heb een tijd aan kettlebell-training gedaan en ik kan je zeggen: dit is intensief én effectief. Een gemiddeld persoon kan met een kettlebell maar liefst 400 calorieën in 20 minuten verbranden!

Als je niet weet wat een kettlebell is, stel jezelf dan een grote zwarte kogel voor met een handvat. Kettlebells zijn beschikbaar in allerlei soorten, maten en gewichten. Met de kettlebell kun je allerlei cardio workouts doen en je traint er je hele lijf mee.

Een kettlebell kan wellicht wat intimiderend zijn, maar wees gerust: je kunt als vrouw gewoon beginnen met een kettlebell van 4KG. Train je al wat langer en ben je dus sterker, dan is 8KG een prima start-gewicht.

Thuis Cardio met een Kettlebell

Wil je een kettlebell kopen, dan raad ik je aan er één van gietijzer te kopen. Soms zijn ze alleen van gietijzer gemaakt en andere keren zit er een vinyl coating omheen.

Er zijn bij winkels als bijvoorbeeld Action ook goedkope kettlebells te koop die van kunststof en cement zijn gemaakt. Wat het nadeel van deze kettlebells is, is dat ze veel groter zijn dan gietijzeren kettlebells en dus minder handzaam. Ook zijn ze minder duurzaam dan gietijzeren kettlebells. Een gietijzeren kettlebell is nagenoeg onverwoestbaar!

Betaalbare gietijzeren kettlebells vind je bijvoorbeeld bij Sportbay.


2. Hiit

Als je denkt dat je alleen maar effectief kunt trainen op een sportschool of buiten, dan heb je waarschijnlijk nog nooit HIIT geprobeerd. HIIT staat voor High Intensity Interval Training. HIIT is interval-training en de oefeningen zijn gericht op je hele lijf.

Doordat je je heel intensief en kort inspant, kun je je 100% geven. Het houdt je hartslag hoog en hierdoor verbrand je meer vet. En wat ook nog eens handig is: je hebt geen apparatuur nodig!

Op Youtube vind je allerlei videos die je kunnen helpen om te beginnen met HIIT. Ik heb er eentje voor je uitgezocht:


3. Roeien

Roeien is een erg goede vorm van cardio. Op een roeimachine bepaal je je eigen tempo en intensiteit. Je kunt rustig roeien of HIIT doen op je roeimachine. Roeien op hoog tempo is een uitstekende manier om veel calorieën te verbranden. Een van de grootste voordelen van roeien is dat je je spieren en gewrichten niet zwaar belast zoals met bijvoorbeeld hardlopen. Daarom is het ook een goede cardio-oefening voor ouderen of mensen die snel last hebben van blessures.

Nu denk je misschien direct dat je een dure roeimachine aan moet schaffen. Dit is niet perse nodig, want op Marktplaats vind je veel roeimachines die je voor een zacht prijsje van iemand kunt overnemen. Kan je niets vinden op Marktplaats, dan kun je bij Sportbay of Decathlon ook betaalbare nieuwe roeitrainers vinden.


Thuis cardio

4. Touwtje springen

Als je denkt dat touwtje springen alleen voor kleine kinderen is, dan heb je het helemaal mis. Boksers doen het voor hun conditie en coördinatie en met touwtje springen verbrand je maar liefst 10 calorieën per minuut! Het is ook nog eens erg leuk om te doen, omdat je allerlei trucks kunt doen met je springtouw. Dit vergt natuurlijk wel enige oefening!

Daarnaast is touwtje springen natuurlijk een erg goedkope vorm van cardio. Het enige wat je nodig hebt is een springtouw. Begin je net, kies dan niet gelijk het duurste springtouw, want wie weet blijkt touwtje springen niets voor jou. Ik ben zelf een beginnend touwtje springer en ik gebruik een simpel en goedkoop springtouw van Sportbay.

Wil je goed leren touwtje springen, dan raad ik je aan om de Jump Rope Dudes te volgen op Youtube. Ze posten regelmatig leuke video’s vol met tips.


5. Boksen

Boksen is een erg goede vorm van cardio en je hoeft geen Muhammad Ali te zijn om dit vanuit huis te doen. Je kunt op verschillende manieren aan bokstraining doen. Zo kun je bijvoorbeeld een bokszak kopen en op de zak trainen of je kunt aan shadowboxing doen. Hier heb je helemaal geen spullen voor nodig! Youtube staat vol met videos met cardio boxing workouts, dus er is genoeg keuze.


Vond je dit een nuttig artikel? Deel het!

commentLeave a Comment on 5x cardio die je gewoon thuis kunt doen

Zullen we contact houden?

Haal jij ook het liefst alles uit het leven? En vind je het leuk om elke dag iets kleins aan jezelf te verbeteren? Meld je aan en ik stuur je mijn tips & shortcuts. Oké, en misschien soms ook foto's van mijn kat.

Stephanie

Hoi! Ik ben Stephanie en ik ben de blogger achter de Bijschaaf Brigade. Ik verdiep me heel 2019 in alles wat met gewoontes en gedragsverandering te maken heeft. Mijn bevindingen deel ik hier met jou. Als ik niet achter mijn laptop zit, vind je me met mijn hoofd in een boek of in mijn homegym!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *